CZ EN
 +420 234 221 371   |    cmku@cmku.cz   |  

Nearest actions

Other actions

Your questions



První vrh - písmeno (Author: Věra Kaňáková / Inserted 15.4.2024)
Dobrý den, chci se zeptat, zda při prvním vrhu chovatelské stanice je možné začít vybraným písmenem (např. R) nebo zda se musí vždy začít od A ? Děkuji předem za informaci.

Dobrý den, první vrh plemene v chovatelské stanici musí začínat písmenem A. Viz Zápisní řád ČMKU. Vladimíra Tichá
Druhy chovu (Author: Eva Vernerová / Inserted 15.4.2024)
Druhy chovu jsou z hlediska klubu: kontrolovaný, řízený, evidovaný, volný, výběrový, jiný. Jsou tyto druhy specifikovány/ definovány obecně nebo je pouze na klubu, aby je specifikoval v předpisech klubu? děkuji za odpověď.

Dobrý den, uvedené druhy chovu nejsou specifikovány. proto Zápisní řád ČMKU uvádí, že pokud má klub ve svých předpisech ně+jaké označení chovu, musí přesně vysvětlit, co se tím míní. Vladimíra Tichá
Jasná planeta (Author: Jiří K / Inserted 15.4.2024)
Dobrý den. Chci se Vás zeptat jestli existuje ještě chovná stanice Jasná planeta (Otnice). Z r.2012 máme z této stanice fenku a chtěli bychom si z této stanice pořídit další. děkuji za odpověd.

Dobrý den, na seznamu CHS ČMKU stanice se jménem Jasná planeta není uvedena. Vladimíra Tichá
Dotaz na chovatelskou stanici (Author: Edita Zimolová / Inserted 14.4.2024)
Dobrý den, mám dotaz na chovatelskou stanici Golden ALEGOREZE Vansdorf.. zde je aktivní. Ve vyhledávači jsem našla její název, ale žádné další podrobnosti. Chtěla bych se o této stanici dozvědět neco více. Děkuji za odpověd. Edita ZImolová

Dobrý den, i pro kynologické organizace platí GDPR. Proto se bližší informace u chovatelských stanic neuvádí. S dotazem byste se mohla obrátit na chovatelský klub nebo přímo na chovatele. Vladimíra Tichá
Sekce KRYTÍ a VRHY (Author: Patrik Sitta / Inserted 11.4.2024)
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč v některých klubech nemají na svých stránkách uvedenou sekci KRYTÍ a VRHY, aby se případní zájemci o stěňatka mohli informovat, která chs pravě kryla, nebo měla vrh? Popřípadě, kde toto mohu zjistit, když tato informace na klubových strankach chybí, děkuji.

Dobrý den, je na klubu a jeho členech, co chtějí veřejně sdělovat. Ona si celá řada chovatelů zveřejňování informací o nakrytých fenkách a vrzích nepřeje. Pokud nejsou na webu klubu uvedeny nakryté fenky, má o krytí a vystavených krycích listech přehled příslušný poradce chovu, který může poskytnout potřebné informace. Vladimíra Tichá
Spolumajitelstvi (Author: Klara / Inserted 10.4.2024)
Dobry den pani Ticha, bydlim v zahranici, moje fena je uchovnena v CR, na meho otce, ktery vlastni CHS.Na leto planujeme vrh,bude zrejme jediny. Dalsi vrh planuji v zahranici. Jak ma prosim vypadat smlouva o spolumajitelstvi? Je moznost najit pod CMKU nejakou predlohu/ vzor? Dekuji, s pozdravem

Dobrý den, vzor smlouvy o spolumajitelství na webu ČMKU uveden není. Obecně platí, že by v ní mělo být uvedeno, jakého jedince se smlouva týká (jméno, chovatelská stanice, datum vrhu, číslo zápisu) a jména spolumajitelů. Dále má být uvedeno, kdo má k fence podpisové právo a na čí chovatelskou stanici budou zapisovány vrhy. Pokud se jméno chovatele, který bude zapisovat vrhy mění, udělá se dodatek smlouvy. Vladimíra Tichá
dovoz štěněte ze země EU (Author: Michaela / Inserted 10.4.2024)
Dobrý den, prosím o upřesnění - je možné dovézt do ČR štěně z jiné země EU, které má 8 - 12 týdnů a není očkováno proti vzteklině? Jaké jsou případně další podmínky, i z hlediska letecké přepravy? Konkrétně se mi jedná o dovoz ze Švédska. Děkuji

Dobrý den, veterinární podmínky pro dovoz štěněte ze zemí EU do ČR najdete na webu Státní veterinární správy. Česká republika povoluje dovoz štěňat do věku 12 týdnu nevakcinovaných proti vzteklině. Doložit je třeba formulář, který potvrzuje, že se štěně nebo jeho matka nemohly dostat do kontaktu s volně žijícím zvířaty. Formulář je ke stažení na webu SVS (www-svscr.cz). Pokud se týká letecké dopravy, je třeba se na podmínky ptát u zvolené letecké společnosti. Vladimíra Tichá
Double mating (Author: MKV / Inserted 10.4.2024)
Dobry den, postrehla jsem, ze v nekterych zemich je povolen double mating za splneni danych podminek (DNA profily matky a obou psu a nasledne DNA profily stenat, aby se dalo urcit otcovstvi). Z meho pohledu je to jakesi usetreni fen a urychleni slechtitelske prace, kdyz vlastne mate 2 vrhy v jeden okamzik. Nicmene muj dotaz smeruje k tomu, ze u nas povolen neni. Je nejaka sance ze by CMKU zvazila povoleni double matingu ?

Dobrý den, double matingu se hlasovalo i na VH ČMKU a návrh nebyl přijat. Ono to není tak jednoduché jak se zdá a v současné nákazové situaci i docela problematické. V budoucnu by se měl měnit Zápisní řád ČMKU, uvidí se, zda se bude problém znovu projednávat. Vladimíra Tichá
Pes z chs (Author: Xxx / Inserted 10.4.2024)
Pořídila jsem pejska z chs v ČR. Na smlouvě je uvedeno,že pejsek je zdraví a nemá vady. Po první návštěvě MVDr. Bylo zjištěno selest a kyla. Ve 3 měsíci pes nebyl naucen na suchou stravu pouze 20 min předem macenou, krmen nevhodným krmivem které nám sám chovatel dal na prý 3 dny podle tabulky nevyšlo ani na den ( krmivo bylo určeno od 6m) pes nám jej zvracel po 4h tak jak sned stejná konzistence. Doprovodný list štěněte se neschodoval s datumi V ockovacim průkazu. Na veterine nám řekli,že jsme podvedeni. Pejska už se nevzdal,ale je mi líto těch kteří si ještě z této chs vezmou pejska. Dá se s tím něco dělat?

Dobrý den, štěně se dá reklamovat. nemusí to znamenat, že se vrátí chovateli a mělo by dojít ke snížení ceny. Na chování chovatele můžete upozornit orgány činné v ochraně zvířat (policie, městský úřad, krajská veterinární správa). Vladimíra Tichá
Přeregistrace psa ze zahraničí (Author: Renata / Inserted 9.4.2024)
Jak dlouho trvá vystavení české doložky k PP psa ze zahraničí. Export Pedigree jsem posílala paní Truksové 11.3. a doposud mi PP s doložkou zpět nepřišel. Děkuji

Dobrý den, plemenná kniha má na vyřizování administrativy 1 měsíc. V případě, kdy má příslušný pracovník dovolenou nebo je nemocný, může se vše zdržet. materiály se vrací jako dobírka. Vladimíra Tichá
Petr (Author: xx / Inserted 8.4.2024)
Mam dotaz. Ziji v zahranici,trvaly pobyt zde, vlastnim zde i chovatelskou stanici. Rodinu mam v CR taky zde maji CHS. Privezli si chovnou fenku, ktera bude nakryta v CR. Jak spravne postupovat pokud fena bude rodit v CR, ale cesky klub odmitl pripadne v vystaveni PP. stenda budou mit exporty. Jak predejit pripadnym problemum? Postihum? Dekuji za odpoved

Dobrý den, vrh by měl být zapsán do plemenné knihy státu, kde se narodil a kde má chovatel registrovaný název chovatelské stanice. Uznání chovnosti získané v zahraničí se odvíjí od předpisů chovatelského klubu. Teoreticky může být vrh zapsán i jinde, pokud se tam vrh narodí, ale pak by mělo dojít k dohodě mezi střešními organizacemi obou států. Pokud by se vrh narodil v ČR, nebyla uzavřena dohoda mezi státy a štěňata by měla exportní PP vystavené plemennou knihou jiného státu, bylo by to porušení předpisů FCI. Vladimíra Tichá
Propujcena fena (Author: Helena / Inserted 8.4.2024)
Jak poznam, ze klub neakceptuje propujceni chovne feny? Muze se stat, ze vydanim kryciho listu( dolozenim zadosti o KL, dolozenim chovnosti feny) klub s krytim souhlasi, ale pak svuj souhlas vezme zpet? Dekujj za odpoved

Dobrý den, v případě zapůjčení feny/převodu práva chovu rozhoduje o využití v chovu chovatelský klub ve spolupráci s osobou, která má k fence podpisové právo. Záleží na tom, na koho je krycí list vystaven a splňuje.li ten, na jehož CHS má být vrh zapsán v rámci klubu platné předpisy a zda, pokud není členem klubu, má s klubem uzavřenou smlouvu o poskytnutí chovatelského servisu. Vladimíra Tichá
Vrh na propujcene fene (Author: Helena / Inserted 7.4.2024)
Dobry den, chovna fena z Ukrajiny propujcena do CR porodi stenata v CR, muzou byt stenata zapsana v plemenne knize Ukrajiny? Stenatum vystaveny exportni PP? Akceptuje je pak CMKU k naslednemu preregistrovani?

Dobrý den, je možné si zapůjčit chovnou fenu ze zahraničí a zapsat na ní vrh do naší plemenné knihy. Dodrženy musí být předpisy chovatelského klubu, ne každý klub uznává zahraniční chovnost. Platí, že pokud je fena zapůjčena do CHS v ČR, měla by mít PP ČMKU. Pokud jde o UA chovatelku, která teď dočasně žije zde, může mít PP z UKU, i když jsou štěňata narozená zde. Pokud český chovatel se zákonným bydlištěm v ČR zapisuje vrhy v plemenné knize jiného státu, vystavuje se disciplinárnímu řízení. Vladimíra Tichá
otázka ohľadom spolumajiteľstva (Author: Lucia / Inserted 4.4.2024)
Dobrý deň. Pokiaľ bude majiteľom psa osoba s trvalým pobytom v ČR,( s tým že sa urobí export PP do ČR) môžem byť ja ako osoba s trvalým pobytom v SR spolumajiteľom? A môže byť uzatvorená zmluva s tým, že ja ako spolumajiteľ zo Slovenska budem psa prihlasovať do súťaží, mať podpisové právo a iné záležitosti? Ďakujem

Dobrý den, spolumajitelství mezi majiteli z různých států je možné a ve smlouvě o spolumajitelství musí být zakotveno, kdo má ke psovi podpisové právo. Pokud by se ale jednalo o fenku a podpisové právo měl např. občan Slovenska, měly by být vrhy odchovávány na Slovensku a zapisovány do slovenské plemenné knihy. Vladimíra Tichá
Prukaz puvodu (Author: Helena / Inserted 4.4.2024)
Mam dotaz, poslana zadost o KL, KL vydany, fena nakryta, zapisova cisla vydana. Ma chovatel automaticky po techto krocich narok na PP pro svuj vrh? Chovatel tvrdi, ze to neni automaticke zda PP dostane.

Dobrý den, běžně ano. Výjimku by tvořily případy, kdy se prokázalo , že chovatel nedodržel nějaké základní předpisy nebo že neodpovídají uvádění rodičové. Vladimíra Tichá
Vrh stenat (Author: Helena / Inserted 3.4.2024)
Zdravim Vas, mam dotaz. Poridila jsem si psa od ceskeho chovatele. Prisel mi expotni PP ze zeme jine nez koupene stene (Ukrajinsky PP). Jedna se o podvod?Musi byt stenata narozena na Ukrajine kdyz je fena vCR propujcena? Je to chovna fena na Ukraine. Nebo muzou byt narozena v CR a expotni PP mit z UKrajiny? Dekuji za odpoved

Dobrý den, úplně Vašemu dotazu nerozumím. Je možné, aby si český chovatel zapůjčil fenku od ukrajinského kolegy a odchoval na ní vrh. Pak ale platí předpis FCI říkající, že vrh se zapisuje v zemi ,kde se narodil, tedy by měl být zapsán v naší plemenné knize. Je také možné, že ukrajinský chovatel, vzhledem k situaci jaká je, pověřil českého kolegu předáváním štěňat nabyvatelům. Hlavně si ověřte, že exportní PP je vystaven na Vaše jméno a je vystaven Ukrainian Kennel Union a o vysvětlení, jak to opravdu je, požádejte toho, od koho bylo štěně koupeno. Vladimíra Tichá
Spolumajitelství (Author: Pavel / Inserted 2.4.2024)
Dobrý den, chystám se importovat psa ze zahraničí, kdy jeho chovatel bude spolumajitelem psa. Je potřeba ze strany ČMKU nějaká smlouva nebo podobně ohledně spolumajitelství, když dojde k přeregistraci psa? Exportní PP je vystavený na mé jméno. Děkuji

Dobrý den, správně by měla být k dispozici smlouva o spolumajitelství, v které bude uvedeno, kdo má ke psovi podpisové právo, tedy kdo jej může hlásit na výstavy a zkoušky, kdo podepisuje krycí listy nebo kdo v případě fenky zapisuje vrhy na svoji CHS. Vladimíra Tichá
Puppy’s card (Author: Yevheniia / Inserted 2.4.2024)
Dobrý den, Je možné vydání rodokmenu v ČŘ jestli puppys card je z Ukrajiny ale akceptuje FCÍ? Děkuji

Dobrý den, pokud má štěně exportní průkaz původu vydaný na Ukrajině je možné je zapsat do naší plemenné knihy. Nový průkaz původu se u importů nevystavuje. Vladimíra Tichá
Zapsat stěně z USA (Author: Petra / Inserted 1.4.2024)
Můžete mi ještě napsat co je zkratka AKC?Děkuji

Dobrý den, AKC je American Kennel Club. V USA je více kynologických organizací, FCI spolupracuje právě s AKC. Vladimíra Tichá
Zapsat stěně z USA (Author: Petra / Inserted 1.4.2024)
Dobrý den, ještě jednou. Určitě exportní pas by měl. Otec štěňat je tady z Čech. Fena matka štěňat je registrovaná v UKC kde našeho psa normálně přijali akceptují Fci.U nás by teda pokud by bylo stěně zaregistrované v UKC United Kennel Club by nebylo možné ho zapsat u nás na plemené knize. ? Děkuji za odpověď

Dobrý den, exportní pas není exportní PP. Pas je doklad doprovázející psa při cestování v různých státech, exportní průkaz původu je doklad, který prokazuje, že pes byl z plemenné knihy odkud je importován vypsán a je to doklad, na jehož základě může být zapsán do jiné plemenné knihy. FCI má dohodu s AKC. Z jiných organizací v USA nejsou psi do plemenných knih uznávaných FCI zapisováni. Nejlépe uděláte, pokud požádáte chovatele o zaslání kopie PP a pošlete jej plemenné knize k ověření, zda se zapsat dá nebo ne. Vladimíra Tichá
Zapsat stěně z USA (Author: Petra / Inserted 1.4.2024)
Dobrý den, chci se zeptat jestli je u nás možné zapsat stěně z USA na plemenou knihu. Fena a celý vrh je zapsaná v USA United Kennel Club který akceptuje FCi. Co všechno k tomu potřebujeme děkuji za odpověď.

Dobrý den, pokud je štěně zapsané v AKC a má vystavený exportní průkaz původu je možné je zapsat do naší plemenné knihy. Vladimíra Tichá
Vrh C (Author: xx / Inserted 1.4.2024)
Dobrý den, chci se zeptat, máme vrh C a pokud budu mít za písmenem C písmeno H, počítá se to od C nebo od CH? Děkuji.

Dobrý den, odpověď najdete v Zápisním řádu ČMKU. Říká se v něm že: Jména vrhu C nelze směšovat se jmény začínající písmenem Ch, které je samostatným písmenem české abecedy. Chovateli je umožněno vynechat v abecedě písmena Ch, Q, W, X, Y, a písmena s diakritikou). Můžete tedy mít vrh od C i od CH nebo můžete CH vynechat. Vladimíra Tichá
FCI & KUČR (Author: Kateřina / Inserted 27.3.2024)
Mám asi zásadní otázku... Jestli mám registrovanou chovatelskou stanici pod FCI, můžu mít chovatelskou stanici registrovanou pod KUČR?

Dobrý den, pokud byste odchovávala štěňata pod jinou organizací než pod ČMKU, porušujete Stanovy ČMKU a může ptozi Vám být vedeno disciplinární řízení. Vladimíra Tichá
Jak postupovat při odhalení prodeje štěňat bez pp? (Author: Petra / Inserted 26.3.2024)
Dobrý den, jak postupovat v případě odhalení, že majitel chs prodává štěňata bez PP? Důkazy o tom, že je s nimi obchodováno v sídle chs mám k dispozici. Kdo řeší tuto problematiku? S pozdravem Petra Š.

Dobrý den, první instancí je chovatelský klub a ten může buď chovatele řešit ve své pravomoci nebo může požádat P ČMKU o zákaz zápisu vrhů na CHS. Prokázáno ale musí být, že štěňata opravdu prodává chovatel s registrovanou CHS. Vladimíra Tichá
Leistro na vyplnění od FCI (Author: František Draxler / Inserted 22.3.2024)
Po zapsání do plemenné knihy 19.03.2024 jsem se ptal co mám dělat dál, abych byl chovatele. Bylo mi řečeno, že si mám od FCI stáhnout nějaké leistro, vyplnit ho a po odevzdání na ČMKU mi bude vydáno potvrzení o chovatelství ( že budu veden jako chovatel ). Kde a jak získám leistro k vyplnění od FCI ?

Dobrý den, Váš dotaz není úplně jasný. Pokud se Vám jedná o registraci názvu CHS, je potřebná žádanka na webu ČMKU (www.cmku.cz). Žádanku vyplníte, pošlete ji na ČMKU. Schválení přes FCI vyřizuje ČMKU. Registrovaný název chovatelské stanice byste potřeboval v případě, že máte fenku a chcete odchovávat štěňata. Vladimíra Tichá
Vydání PP štěňat po psu s pozastavenou chovností (Author: Jane / Inserted 21.3.2024)
Dobrý den, v našem klubu byl nesprávně uchovněn pes, který neměl splněnou podmínku chovnosti a to klubovou výstavu s hodnocením nejhůře VD, absolvoval pouze jedinou klubovou výstavu s výsledkem D. Při bonitaci však chovatelka uvedla bonitační komisi v omyl a do bonitační karty tak bylo napsáno hodnocení V a pes byl tedy uchovněn. Následně byl použit ke krytí, z tohoto se narodila čtyři štěňata. Klub byl pak členy upozorněn na chybu v chovnosti psa a tuto chovnost klub pozastavil a mělo dojít také na odložení vydání PP již narozeným štěňatům. Otázka tedy zní pokud již byly PP vydány, i když má otec vrhu stále pozastavenou chovnost, je to v pořádku? Je také v pořádku, aby chovatelka pro dávala tato štěňata s PP, pokud věděla, že je nedostane? Případně jak lze řešit prodej psů bez PP (jiný případ i chovatel) u chovatele s registrovanou CHS pokud se k tomu klub chová laxně?

Dobrý den, garanci za vydání PP nese chovatelský klub. Pokud klub dojde závěru, že nebyly prokazatelně dodrženy všechny předpisy , má právo vystavení PP pozastavit nebo požádat o pozastavení platnosti již vydaných PP. Pokud chovatel porušuje kynologické předpisy např. tím, že se dopouští podvodů nebo že prodává štěňata bez PP, je v pravomoci chovatelského klubu vůči němu vést disciplinární řízení. Ve zvlášť závažných případech může chovatelský klub využít Zápisního řádu ČMKU a požádat P ČMKU o zákaz zápisu vrhů na CHS provinilého chovatele a zároveň může P ČMKU vyslovit i zákaz využití chovných jedinců v jeho majetku v chovu. Vladimíra Tichá
popis zbravení štěňat (Author: Matějáková / Inserted 21.3.2024)
Dobrý den, ráda bych se zeptala, co se má psát do kolonky zbarvení, při žádosti o zápisová čísla a následně o průkazy původu štěňat u vícebarevných plemen. Zda se má popisovat pouze základní zbarvení uvedené ve standardu plemene, nebo více specifikovat. Například ve standardu plemene český fousek je zbarvení -Tmavý bělouš s plotnami nebo bez nich -Hnědák s bíle prokvetlými znaky na hrudi a na dolní části končetin -Hnědák beze znaků Příklad popisu štěněte světlého bělouše s plotnou na zádech, s plotnou na pravém boku, hnědou hlavou: Dle standartu by měl být popis asi: bělouš s plotnami Popis specifikující více: bělouš, hnědá hlava, plotna na zádech, na boku Co je správně? Předem děkuji za odpověď Matějáková

Dobrý den, ideální je psát barvu tak, jak ji definuje standard. Vladimíra Tichá
P.P. jak to trvá dlouho? (Author: xx / Inserted 21.3.2024)
Dobrý den, žádanku se vším potřebným k vystavení rodokmenů jsem poslal 08.01.2024 dnes je 21.03.2024 rodokmeny ještě nemám! Plemenná kniha mi na tel., a emailové dotazy nereaguje! Jak dlouho se rodokmeny tisknou? Nikde jsem totiž lhůtu na vystavení nenašel...děkuji za odpověď.

Dobrý den, omlouvám se, ale konkrétní termín Vám nenapíšu. Lhůta dodání se liší podle plemene nebo přesněji řečeno podle pracoviště plemenné knihy a smlouvy s chovatelským klubem. Vladimíra Tichá
Chovatel prodává psy bez PP (Author: Kamila / Inserted 21.3.2024)
Dobrý den, je možné, aby chovatel, který vlasní CHS inzeroval a prodával psy různých ras bez PP? Jaké za to případně hrozí postihy?

Dobrý den, pokud je takový přístup prokázán, bude chovateli zakázán zápis vrhů na chovatelskou stanici a využití chovných jedinců v jeho majetku v chovu. Vladimíra Tichá
Jméno chovatelské stanice (Author: Josef Svoboda / Inserted 20.3.2024)
Dobrý den, rád bych registroval chovatelskou stanici s názvem SOPHIE nebo SOPHIES pojmenovanou po dceři, která chová semnou, jméno má pro mě tedy veliký význam. Při dotazu na fci.be mi na otázku, zda mohu registrovat SOPHIE nebo SOPHIES mi bylo odpovězeno pouze, že sophie nemohu ale na sophies nikoliv. Dotazoval jsem se raději podruhé ale bez reakce. Je to tedy možné, když s mění význam slova? Děkuji, Svoboda

Dobrý den, zvolený název je příliš podobný názvům existujícím, povolen by být neměl. Vladimíra Tichá
Přihlášení psů do plemenné knihy (Author: František Draxler / Inserted 19.3.2024)
V srpnu 2022 jsem koupil na Slovensku psa Welsh Corgi Ponbroke, bohužel od Ukrajinské chovatelky. Rodokmen jsem získal až letos v lednu. V lednu jsem opět na Slovensku zakoupil fenku Welsh Corgi Penbroke, a tentokrát od Slovenského chovatele, a rodokmen jsem dostal 15.02.2024. Vzhledem k tomu,že vyřizují věci po zemrelem strýci a starám se o nemocnou matku jsem časově dost vytížen. Chci se zeptat, kde a kdy mohu zapsat jak psa, tak fenku do plemenné knihy, jako začínající chovatel. Dále jaké se platí poplatky, a zda je možná úhrada platební kartou. Za odpověď děkuji. F. Draxler

Dobrý den, pokud máte na oba psy vystavené exportní průkazy původu, v kterých jste uveden jako nabyvatel, zapíše Vám je pracoviště plemenné knihy č.1 -ČMKU. Maškova 3,182 53 Praha 8. Při osobním vyřízení lze platit kartou, pokud o zápis požádáte písemně, vrací se Vám průkazy původu jako dobírka. cena zápisu se liší podle smlouvy s chovatelským klubem. Vladimíra Tichá
Daně a Vrh (Author: Dominika / Inserted 18.3.2024)
Dobrý den, mám svojí chovatelskou stanici která je psaná pouze na mě a letos plánujeme první dva vrhy je možné zapsat nějak manžela do smlouvy aby to šlo přes jeho živnostenský list abych nemusela odvádět daně já? Děkuji za odpověď

Dobrý den, to je spíše otázka pro daňového poradce. Pokud se Finanční úřad zeptá plemenné knihy, na vrhy některého z chovatelů, uvádí plemenná kniha méno toho, na koho je CHS registrovaná. Pokud existuje nějaká jiná dohoda např. mezi partnery, ČMKU to neřeší. Vladimíra Tichá
Zrušení chs (Author: Marie / Inserted 17.3.2024)
Dobrý den. Mám chsna fenečku kterou nevlastním,je uchovněná pp bez fci. Snacha se rozhodla že nechce štěňátka. Mohu chs zrušit? Nebo přepsat na snachu,která vlastní fenečku? Nějak jsme to papírově neřešili, když jsme rodina. Ale snacha si to přeje dořešit. Mohu v budoucnu založit novou chs fci?

Dobrý den, název CHS není vázán na majitelství chovné fenky nebo psa. Registrovaný název CHS můžete převést na někoho jiného nebo ho můžete zrušit. Pokud ale máte nebo jste měla název CHS pod ČMKU registrovaný, další Vám registrován být nemůže. Vladimíra Tichá
Chs (Author: Zdenka / Inserted 14.3.2024)
Dobrý den, rada bych se zeptala. Když bych si chtěla pořídit psa s pp fcí a založit si chovnou stanici, ale manžel má chs u jiné organizace s jiným pejskem . Je to možné? Děkuji za odpověď.

Dobrý den, registrovaný název CHS se váže na jednotlivce, takže to, že má partner CHS registrovanou jinde, není problém. Problém by ovšem nastal, pokud by se pes nebo fenka využívali v chovu pod oběma organizacemi. Vladimíra Tichá
Chovatelská stanice zanikla??? (Author: Lydia / Inserted 14.3.2024)
Dobrý den, mám dotaz ohledně platnosti chovatelské stanice. V roce 1992 jsme s manželem založili chovatelskou stanici(reg.č.9010/92). Odchovali jsme pár vrhů štěňat,pak jsme ale celé roky nechovali. Teď po letech bychom opět chtěli chovat. Ovšem název naší chovné stanice jsme neobjevili v seznamu chovatelských stanic. Tak se ptám, kde je problém?

Dobrý den, zhruba okolo roku 2000 přišel požadavek z FCI, že všechny názvy chovatelských stanic musí být mezinárodně, tedy přes FCI, registrovány. celá řada českých chovatelských stanic tak registrována nebyla a jejich majitelé tedy museli o registraci požádat. Možná to je právě Váš problém. jak to skutečně je Vám sdělí pí Fairaislová (fairaislova@cmku.cz), která má registr chovatelských stanic na starost. Vladimíra Tichá
Import (Author: Kamila Vidláková / Inserted 14.3.2024)
Dobrý den, máme dovezené štěňátko čsv z Itálie. Prosím, jak ho můžu zaregistrovat tady v Čehách? Děkuji za odpověď. Přeji hezký den. S pozdravem Vidláková

Dobrý den, je potřeba, aby Vám italský chovatel nechal vystavit exportní průkaz původu. Na jeho základě může být pes zapsán do naší plemenné knihy. Československé vlčáky zapisuje pracoviště plemenné knihy č.2- Český kynologický svaz. Vladimíra Tichá
DLK (Author: Pavla / Inserted 12.3.2024)
Dobrý den, mám dotaz máme pejska z chovné stanice a nyní v jeho 2 letech jsme zjistili, že má dysplazii loketního kloubu. Musíme na operaci a samozřejmě je tím vyřazen pro budoucí možnost uchovenění. Obrátila jsem se s tím na chovnou stanici, ale vůbec nereagují. Mají jako chovná stanice nějaké povinnosti vůči takovému onemocnění? Posílení na léčbě, kompenzace? Děkuji

Dobrý den, dysplazie loketního kloubu je nepříjemný a bolestivý problém. Může to být vrozená vada, může to být ale také způsobeno nějakým vnějším vlivem. Obecně platí, že tento typ onemocnění je recesivně dědičný. Bohužel neexistuje genetické vyšetření, které by řeklo, zda je určitý pes nebo fenka přenašečem vlohy. Klinickým vyšetřením se zjistí, zda je pes momentálně zdravý nebo nemocný. Těžko dávat vinu chovateli , vlohu pro problém může potomek zdědit po nějakém praprapraprapředkovi, kterého už v PP nenajdete a ani nevíte, jaký byl. Těžko tedy budete chovateli dokazovat, že onemocnění Vašeho psa vzniklo jeho vinou. Občanský zákoník dává možnost reklamovat zvíře. Je to ale otázka občansko- právní a lépe by Vám poradil právník. Vladimíra Tichá
žádost o název CHS (Author: Barbora / Inserted 11.3.2024)
CHtěla bych se zeptat, ve formuláři který se týká žádosti o mezinárodní název CHS tam je i otázka na plemeno. Já sama zatím nevím plemeno. Totiž měla jsem vůli chovat pod ČMKU/FCI středoasiaty, ale protože nesouhlasím s novým zákazem ohledně neuchovňování kupírovaných jedinců, tak jsem nucena si založit CHS pod WKU. Už mám certifikát. Shodou okolností je toto jméno CHS volné i v rámci FCI a chtěla bych si založit CHS pod tímto názvem i v rámci FCI, protože co kdybych se rozhodla někdy chovat i jiné plemeno. Není to tak, že bych nad ČMKU/FCI zlomila hůl úplně, ale co se týče SAO tak ano.

Dobrý den, pokud si zaregistrujete název CHS pod ČMKU a zjistí se, že odchováváte vrhy i pod jinou organizací, bude v rámci ČMKU vysloven zákaz zápisu vrhů na Vaši CHS. V případě zákazu chovu na jedincích s kupírovanýma ušima je třeba si uvědomit, že Zákon na ochranu zvířat kupírování uší zakazuje. Uchovňování jedinců ve státech, kde to je zatím povoleno, je ve své podstatě obcházení zákona. Vladimíra Tichá
Přehled vrhů (Author: Kamila N. / Inserted 10.3.2024)
Dobrý den, existuje nějaká databáze odchovaných vrhů daného plemene za kalendářní rok? Případně kde ji naleznu? Chtěla bych se podívat jak na tom je s počty vrhů plemeno, které bych si chtěla pořídit. Děkuji

Dobrý den, pracoviště plemenné knihy mají uzavřené smlouvy s chovatelskými kluby. Po uzavření roku dostávají chovatelské kluby každoročně přehledy o počtech zápisů plemen, která zastřešují. Informace o které máte zájem Vám může poskytnout klub. Vladimíra Tichá
Odchov české CHS v zahraničí (Author: A.B. / Inserted 9.3.2024)
Dobrý den, ráda bych se zeptala. Při hledání krycího psa jsem narazila na situaci, kdy je u feny Tasneem Ferrari Zarya z české CHS (Zarya) uvedeno jako místo narození feny Itálie. Je toto možné? Měla jsem za to, že česká CHS nemůže odchovávat štěňata v zahraničí. Moc děkuji za odpověď. A. B.

Dobrý den, podle předpisů FCI se vrh zapisuje do plemenné knihy státu, v kterém se narodil. Má-li tedy chovatel zákonné bydliště v ČR a název CHS registrovaný v ČR, zapisuje a odchovává vrhy v ČR. Výjimku mohou povolit střešní organizace dotčených států. Vladimíra Tichá
Dotaz (Author: Jaroslava / Inserted 8.3.2024)
Dobrý den chci se chtěla bych si založit chovnou stanice co k tomu potrebuji. Děkuji moc Kuncová

Dobrý den, omlouvám se za trochu "slovíčkaření". Pod pojmem "chovná" se podle Ústavu pro jazyk český skrývá chovatelské zařízení. V jeho případě záleží na tom, zda chcete stavět nějaký objekt a pokud ano, tak jak velký a pak se na stavbu vztahují obecně platné předpisy a kynologické organizace s tím nemají nic společného. Pokud si chcete registrovat název chovatelské stanice, je třeba, aby Vám bylo víc než 18 let (plná právní způsobilost). není požadováno např. vlastnictví chovné feny nebo psa vůbec nebo nějaké vzdělání. Vyplníte žádanku, která je k dispozici na webu ČMKU a přiložíte k ní opii občanského průkazu původu, ne které začerníte důvěrné informace. Vše potřebné také najdete na www.cmku.cz- dokumenty- Směrnice pro registraci chovatelských stanic. Vladimíra Tichá
Přeregistrace (Author: Olga Čížková / Inserted 7.3.2024)
Dobrý den. Jak mám postupovat, abych nahlásila u nás štěně. Máme jí že Slovenska. Kam mám poslat PP. A s kým mám být v kontaktu. Moc děkuji za odpověď.

Dobrý den, pokud máte na svoji fenku exportní PPP vystavený Slovenskou kynologickou jednotu, žádáte o zápis do plemenné knihy pracoviště plemenné knihy, které Vaše plemeno zapisuje. Pokud si na webu ČMKU otevřete seznam plemen, u každého plemene je odkaz na příslušné pracoviště uveden. Ideální je, pokud budete v kontaktu s chovatelským klubem. Poradí Vám s celou řadou věcí, včetně podmínek pro zařazení do chovu. Vladimíra Tichá Vladimíra Tichá
Kýla u psa/feny (Author: Petra / Inserted 7.3.2024)
Dobrý den, může pes či fena s kýlou úspěšně projít bonitací? Děkuji

Dobrý den, záleží na tom, co má klub v bonitačních pravidlech a o jakou kýlu se jedná a jak je velká nebo přesněji zda se jedná o pravou či nepravou kýlu. Tuto otázku by správně měl řešit veterinář. Vladimíra Tichá
Zápis do PK (Author: K.E. / Inserted 6.3.2024)
Dobrý den, paní Tichá, Je prosím možné nechat importovaného jedince zapsat do PK CMKU na základě export PP osobně - na počkání? Děkuji.

Dobrý den, v návštěvní den a pokud možno na základě předchozí domluvy ano. Vladimíra Tichá
Export psa s PP (Author: Jana Tarina / Inserted 5.3.2024)
Dobrý den, co prosím musím udělat pokud vlastním psa s PP (původem ze zahraničí) a chci ho prodat novým majitelům do Polska? Předem moc děkuji za radu! Zdraví, Jana Tarina

Dobrý den, pokud je pes zapsán v naší plemenné knize, musíte požádat o jeho výpis z plemenné knihy/o vystavení exportní doložky. Pokud v naší plemenné knize zapsán není, měla by polská plemenná kniha požadovat exportní PP ze státu, z kterého jste psa dovezla. Vladimíra Tichá
vrh bez PP (Author: Petra N. / Inserted 4.3.2024)
Dobrý den, na odchovech z mé chovatelské stanice byl proveden vrh bez PP. Inzerát jsem objevila náhodou jelikož ho sdílela majitelka psa z mého chovu jež je otcem vrhu. V inzerátu byly uvedeny fotky rodičů (moje feny včetně loga mojí CHS). Je nějaké vymahatelnost na smluvní pokutu a používání mojí CHS (fotky mých fen mnou pořízené včetně loga). Právník majitelky feny (též mého odchovu) uvádí, že nic neporušila, kdy vrh byl údajně nechtěný. Ale v inzerátu chce za jedno štěně 12 000,-kč tedy nedochází ani k variantě darování štěňat, když byl vrh tak moc nechtěný a omylem. Pes (můj odchov) žije úplně u jiné majitelky a zrovna v době hárání jeli na kávu a nechali je proběhnout. Nikdo mě předem neinformoval a dle slov majitelky feny jejich veterinář nedával potratovou tabletku a k jinému nejeli. Mám vůbec nějaké právo na odškodnění. Celá situace se mě dotýká jelikož jsem přivezla do Čech fenu z austrálie a snaha o udržení mého dobrého jména mohla být ohrožená pokud by si inzerát přečetl nějaký chovatel. Jak případně řešit do budoucna, abych se vyhla podobné situaci a produkování štěňat bez PP, i když to bude nechtěná náhoda jak uvádí právník majitelky feny. Předem děkuji za odpověď.

Dobrý den, Váš problém by měl řešit právník. Někdo zneužil na Vás registrovaný název CHS a tím Vás vystavil nebezpečí disciplinárního řízení za chov psů bez PP. Jedná se o občansko právní spor a tak by měl být řešen. Rozumné bude, pokud si připravíte podklady pro případ, kdy by na Váš chov přišlo upozornění a záležitost by měl řešit choatelský klub nebo ČMKU. Vladimíra Tichá
Standard FCI (Author: Ivana / Inserted 4.3.2024)
Dobrý den, je v pořádku, že chovatelský klub uchovňuje psy, který neodpovídají standardu FCI a mají tak ukotveno i v bonitačním řádu klubu? Pokud je tedy u psa ve standardu FCI určena kohoutková výška psa od do, tak by to tak mělo být. Nebo si opravdu klub může určit své podmínky, které neodpovídají standardu FCI a tím tak postupem času plemeno psa promění? Děkuji Vám za odpověď.

Dobrý den, záleží na tom, zda je ve standardu plemena uvedena kohoutková výška nad a pod stanovenou hodnotou jako vylučující/diskvalifikující. Říká to i zápisní řád ČMKU. V čl.II je uvedeno že do chovu nemohou být zařazeni "psi a feny s vadami, které standard příslušného plemene uvádí jako vady vylučující. Vladimíra Tichá
Vrh a daně (Author: Barbora / Inserted 3.3.2024)
Dobrý den. Letos plánuji první a i jediný vrh po mojí feně.Mám samozřejmě uchovněnou fenu a založenou chovatelskou stanici. Chtěla jsem se zeptat, jestli musím přiznat příjmy do daňového přiznání, když se jedná o jednorázový příjem. Děkuji za odpověď

Dobrý den, nemusíte mít živnostenský list, ale přiznání k dani z příjmu podávat musíte. Vladimíra Tichá
Odstoupeni od smlouvy (Author: Martina / Inserted 3.3.2024)
Dobry den, potrebovala bych poradit protože si sama nevim rady. Mame kupovat stene stb s pp. Fenka byla nejmensi z vrhu ( o tom jsme vedeli). Majitelka mi napsala ze to malicka dozene. Nam se to moc nepozdava, pribira strasne pomalu a oproti ostatnim je hodne zostala. Po shlednuti par videi se x lidi shodlo ze ma problemy se zadnimi nozickami. Chovatelka si mysli ze je ok. Nicmene jsem zaplatila rezervacni poplatek (5tis) a ted bych ho chtela pozadovat zpet. Mam na vraceni narok?? Jak se k tomu postavit? Moc dekuji za radu, jsem z toho spatna :-(

Dobrý den, to je otázka pro právníka a velmi důležité je, zda jste s chovatelkou uzavřeli nějakou smlouvu. Obecně se má za to, že pokud chovatel závažným způsobem poruší dohodu (např. vrozená vada štěněte) a vy jste o tom nebyli předem informováni, lze od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení zálohy. Opravdu to ale je občansko-právní problém a je třeba jej řešit s právníkem. Vladimíra Tichá
druhy majitel (Author: Jankovská / Inserted 3.3.2024)
Dobry den, ráda bych se zeptala, jak zapsat druhého majitele pro naši chovnou fenu. Jde mi o to, že partner má ŽL a muže odvést daně z vrhu. Prědem moc děkuji

¨Dobrý den, spolumajitele vepíšete do PP fenky. S partnerem uzavřete smlouvu o podpisovém právu k fence. ve smlouvě musí být uvedeno, kdo má právo fenku hlásit na výstavy a zkoušky a na čí chovatelskou stanici bude vrh zapsán. Kopii smlouvy předkládáte chovatelskému klub a plemenné knize. Případné danění příjmu se pak odvíjí od vzájemné dohody a kynologické organizace to nezajímá. Vladimíra Tichá